Тэхналагічная карта ўрока па беларускай мове ў 6-ым класе
настаўніцы ДУА “Гімназія №4 г. Магілёва”
Дзіндзікавай Таццяны Пятроўны
Тэхналагічная карта ўрока па беларускай мове ў 6-ым класе
настаўніцы ДУА “Гімназія №4 г. Магілёва” Дзіндзікавай Таццяны Пятроўны
Тэма. Падагульненне і сістэматызацыя вывучанага па тэме “Займеннік як часціна мовы”, марфалагічны разбор займенніка.
Узаемасувязь з ведамі, атрыманымі раней: вучні ведаюць займеннік як самастойную часціну мовы, марфалагічныя прыметы, разрады паводле значэння, сінтаксічную ролю займеннікаў.
Мэты:
навучальная: падагульніць, замацаваць, паглыбіць і сістэматызаваць веды вучняў па пытаннях тэмы; пазнаёміць з парадкам і правіламі поўнага марфалагічнага разбору займеннікаў;
развіццёвая: удасканальваць уменні адрозніваць разрады займеннікаў паводле значэння, вызначаць іх пачатковую форму, марфалагічныя прыметы, сінтаксічную функцыю, выяўляць іх сэнсавую і граматычную ролю ў тэксце, выкарыстоўваць іх сінанімічныя, антанімічныя, выяўленчыя магчымасці ва ўласных выказваннях; вучыць вучняў рабіць самаацэнку сваіх пісьмовых і вусных вучэбных дасягненняў;
выхаваўчая: выхоўваць у дзяцей пачуццё гонару і павагі да роднага слова, да літаратурнай спадчыны праз выкарыстанне матэрыялу пра А.Куляшова і творы пісьменніка; спрыяць развіццю цікавасці да беларускай мовы як прадмета, стварыць на занятках атмасферу ўзаемапавагі ў калектыве, заахвочваючы імкненне дзяцей да ўзаемадапамогі.
Мэты заняткаў на мове вучняў:
1) на ўроку я ўдасканалю ўменні знаходзіць займеннікі ў сказах, тэкстах;
2) вызначаць іх разрад па значэнні, марфалагічныя прыметы, сінтаксічную ролю, пачатковую форму, навучуся рабіць марфалагічны разбор займенніка;
3) правільна ўжываць займеннікі ва ўласным маўленні.
Тып урока: абагульненне ведаў.
Тэхналогія АА.
Мэты для вучняў (на дошцы): павінен ведаць – асаблівасці займенніка як самастойнай часціны мовы;
павінны ўмець -- фармуляваць азначэнне паняцця “займеннік”; знаходзіць займеннікі ў сказах, вызначаць іх пачатковую форму; правільна вызначаць разрад займеннікаў па значэнні; правільна вызначаць марфалагічныя прыметы, сінтаксічную функцыю займеннікаў; ужываць займеннікі ва ўласным маўленні.
Ход урока
І этап. Вітанне, вызначэнне мэт урока (5 хвілін).
Арганізацыйны момант (1хвіліна )
Мэта: псіхалагічна настроіць вучняў на дзейнасць.
Задача: стварэнне добразычлівай рабочай атмасферы; наладжванне кантакту з аўдыторыяй.
Настаўнік вітаецца з вучнямі, выказвае спадзяванне на ўзаемападтрымку на ўроку.
Мэта: псіхалагічная і пазнаваўчая гатоўнасць вучняў да атрымання новых ведаў.
Матывацыйныя пытанні да вучняў:
- Назавіце тэму сённяшняга ўрока (тэма запісана на дошцы).
- На працягу папярэдніх урокаў пры вывучэнні гэтай часціны мовы на што мы з вамі звярталі ўвагу? (Што абазначае (указвае), марфалагічныя прыметы, разрады па значэнні, утварэнне, сінтаксічную ролю, ужыванне ў маўленні).
- Зыходзячы з тэмы, якія мэты сёння перад намі? (Паўтарыць, замацаваць, сістэматызаваць, паглыбіць веды па дадзенай тэме)
Такім чынам, у працэсе працы на ўроку мы будзем звяртаць увагу на (на дошцы і ў кожнага вучня на парце –памятка):
На ШтоБузу (што вучні будуць ведаць па тэме і ў стане выканаць):
- Фармуляваць азначэнне паняцця “займеннік”.
- Умець знаходзіць займеннікі ў сказах, вызначаць іх пачатковую форму.
- Умець правільна вызначаць разрад займеннікаў па значэнні.
- Умець правільна вызначаць марфалагічныя прыметы, сінтаксічную функцыю займеннікаў.
- Умець правільна ўжываць займеннікі ва ўласным маўленні.
- Якой тэмай завяршалася вывучэнне самастойных часцін мовы (наз., прым., ліч.) ? (Марфалагічны разбор часціны мовы).
Такім чынам, ведаючы дадзены матэрыял па займенніку, вы зможаце хутка засвоіць парадак марфалагічнага разбору займенніка.
Настаўнік: “Перада мной, настаўнікам, не стаіць сёння мэта праверыць вашы веды і ацаніць адзнакай , а стварыць такія ўмовы для вашай працы , каб вы самі зразумелі свой узровень ведаў па дадзенай тэме, ступень падрыхтаванасці да заліковай тэставай работы, змаглі зрабіць правільныя вывады для карэкцыі ведаў і навыкаў па тэме “Займеннік”(арыентуе на “Рэфлексію”, дзе змешчаны ключавыя пытанні-крытэрыі для вучняў—дадатак 1).
Дыягностыка ведаў і ўменняў Дадатак 1.
№ |
Матэрыял |
Бал (1—10) |
1. |
Тэорыя—фармуляваць азначэнне паняцця “займеннік” |
|
2. |
Уменне знаходзіць займеннікі ў сказах, вызначаць іх пачатковую форму |
|
3. |
Уменне правільна вызначаць марфалагічныя прыметы, сінтаксічную функцыю займеннікаў |
|
4. |
Уменне правільна вызначаць разрад займеннікаў па значэнні |
|
5. |
Уменне ўжываць займеннікі ва ўласным маўленні |
кву |
ІІ этап. Актуалізацыя ведаў (работа з тэарэтычным і практычным матэрыялам з мэтай паўтарэння і вызначэння ступені засваення вучнямі дадзенай тэмы, 5-7 хвілін).
І.Тэарэтычная размінка:
- Які раздзел мовазнаўства вывучае словы як часціны мовы?
- Займеннік –самастойная ці службовая часціна мовы?
- Чым яна вылучаецца сярод іншых самастойных часцін мовы?
- Чаму так называецца?
- У ролі якіх членаў сказа могуць выступаць займеннікі?
- На колькі разрадаў падзяляюцца займеннікі паводле значэння?
- У чым адметнасць займенніка сябе? (адзін, не мае Н.скл., заўсёды выконвае ролю дапаўнення)
- Якая марфалагічная прымета агульная для ўсіх разрадаў займеннікаў? (склон)
- А па чым змяняюцца яшчэ некаторыя займеннікі і якія? (Якія ўказваюць на прымету, прыналежнасць; па родах, ліках, склонах – як і прыметнік).
ІІ.У гэты час моцны вучань ля дошкі. Перакладзі на беларускую мову і запішы правільна:
монолог о себе ( маналог пра сябе), брать пример с тебя (браць прыклад з цябе), мои земляки (мае землякі), наш язык (наша мова), кое-кто из писателей (нехта, хтосьці, хто-небудзь з пісьменнікаў),чей-то взгляд (чыйсьці погляд), кто –либо серьёзный (хто-небудзь суръ’зны), какой-то удивительный (нейкі дзіўны, незвычайны).
Праверка і каментарыі вучняў.
Настаўнік: “Якія зробіце вывады па веданні тэорыі і ўменні правільна карыстацца займеннікамі?”
ІІІ этап. Аперацыйна-пазнаваўчы (15 хвілін).
Настаўнік: “Працаваць сёння будзеце не ў сшытках, а на лістках з дыдактычным матэрыялам, і амаль увесь матэрыял, з якім мы будзем працаваць на ўроку , сказы, тэксты, -- гэта творы нашага земляка са зборніка “Маналог”, Аркадзя Куляшова, юбіляра гэтага года”. (Настаўнік зачытвае кароткія звесткі пра аўтара і зборнік “Маналог” з раздрукаваных слайдаў пра пісьменніка).
Задачы: арганізаваць уваходную дыягностыку, убачыць валоданне матэрыялам праз тэставую форму, падрыхтаваць да засваення парадку марфалагічнага разбору займенніка .
1. Арганізуе працу з тэкстам для ўсіх (тэкст змешчаны на дошцы): знайсці займеннікі і вызначыць іх разрад
Стаю і з пачуццём неўтаймаваным
Гляджу на след блакітны за кармой,
Як быццам я плыву не акіянам,
А Бесяддзю – жаданаю ракой.
Плыву па ёй! Як хлопчыку малому,
Паслаў мне лёс блакітную раку –
Праз цёмны акіян яна дадому
Мяне вядзе , як маці, за руку.
……………………………………………………
(“Стаю і з пачуццём неўтаймаваным
Гляджу на след блакітны за кармой…” 1962)
- Арфаграфічная хвілінка (на паўтарэнне : растлумачыць падкрэсленыя арфаграмы).
- Заўвага для цікаўных—лексічная хвілінка: “маналог” --…; ‘неўтаймаваны’– такі, якога цяжка, немагчыма ўтаймаваць, стрымаць, сцішыць.// Надзвычайны ў сваім праяўленні, вельмі моцны.
2. Дыягнастычная тэставая работа (адказы – словы ў пачатковай форме).
Вучні працуюць, абменьваюцца работамі, правяраюць работу суседа, задаюць пытанні настаўніку.
1. Выберыце правільнае азначэнне:
1) займеннік – гэта самастойная часціна мовы, якая абазначае прадмет, прымету, колькасць;
2) займеннік – гэта самастойная часціна мовы, якая абазначае прадмет, прымету, колькасць, не называючы іх;
3) займеннік – гэта самастойная часціна мовы, якая ўказвае на прадметы, прыметы прадметаў, колькасць, не называючы іх;
2. Працягніце адказ: займеннік ужываецца замест наступных часцін мовы: назоўнікаў, прыметнікаў і … .
3. Колькі займеннікаў у дадзенай страфе ( у назве верша не ўлічваць):
Гадзіннік мой –не сонца, што ў зеніце,
Гадзіннік мой – не сэрца, што ў грудзях.
Сваім дакладным часам на арбіце
Сама зямля мой вымярае шлях… (“Гадзіннік мой –не сонца, што ў зеніце…”)
4. Якую сінтаксічную функцыю выконвае ўказальны займеннік у сказе:
Хай сэрца стане, сонца ў хмарах згіне,
А ты,Зямля, няспынным крокам кроч,
Не дай на той мне ўпасці палавіне,
Дзе дня не будзе, будзе толькі ноч. (“Гадзіннік мой –не сонца, што ў зеніце…”)
5. Вызначце разрад выдзеленага займенніка:
Ратуй людзей з бяды ліхой,
іх душы
На гвалт і на адчай не пакідай,
Ты радасць ім нясі, сабе –адчай,
Ім – волю, гвалт – сабе, ты духам дужы…
(“Варшаўскі шлях”)
Адказы:
1.-3); 2.-Лічэбнік. 3.—Сем.
4. – Азначэнне. 5.—Прыналежны
Настаўнік: “Дзе і па якой прычыне дапусцілі памылкі? Што для гэтага трэба зрабіць?”
IV этап. Праверка разумення і карэкцыя ведаў( 15 хвілін).
Выканне задання на карэкцыю ведаў па вызначэнні разрадаў займеннікаў, карыстаючыся памяткай “Разрады займеннікаў”.
Дадатак 2 (вызначыць разрад займеннікаў па значэнні і пачатковую форму)
Глядзіце без дакору і пагарды
Вы на мяне з экранаў вашых кніг,
Як кінастужак спыненыя кадры,
Гатовыя крануцца кожны міг.
На старце вы. Ад быстрае пагоні
Мне не ўцячы, а вам не перагнаць
Мае маршчыны і сівыя скроні,
Якім рукой да фінішу падаць.
Для тых, хто вас не бачыў, вы –
партрэты
Адстартаваўшых год. А для мяне –
Вы назаўжды майго юнацтва леты,
Што не падставяць скроні сівізне.
Для іншых вы – ахвяры радавыя
Крутых гадоў, бязлітасных судоў.
А для мяне – вы маршалы, якія
Камандавалі б арміямі слоў.
(А.Куляшоў. “Глядзіце без дакору і пагарды…”)
Настаўнік:”Успомнім, якія веды ўключае марфалагічны разбор часціны мовы?”
1 Самастойная праца з тэарэтычным матэрыялам падручніка на сс. 210-211з мэтай удакладнення і сістэматызацыі ведаў пра займеннік праз марфалагічны разбор гэтай часціны мовы.
2. Вучні зачытваюць урыўкі з вершаў, захоўваючы арфаэпічныя нормы, знаходзяць займеннікі, вызначаюць іх разрад і пачатковую форму, вусны марфалагічны разбор некаторых з іх.(Дадатак 3)
1. Я (асаб.)—вязень твой (прынал.), а ты (асаб.)– мая (прынал.)турма,
Асуджан я (асаб.) любоўю пажыццёва.
Зняволенне маё (прынал.) датэрмінова
Ты (асаб.) скараціць спяшаешся дарма. (“Да паэзіі”)
2. Дзе б я (асаб.) ні быў, дзе б мне (асаб.) ні давялося
Убачыць дол сівы ад палыну,
Пякуча сэрца сціснецца, і лёс я (асаб.)
Загінуўшых без вестак памяну. (“Маналог”)
3.Мне ( асаб.) нечым (неазнач.) перад вамі (асаб.) ганарыцца,
Сябры!.. Адны ў нас (асаб.) пушчы і палі,
Засмаглымі радкамі з іх (прынал.) крыніц мы (асаб.)
Адзін і той (указ.) жа халадок пілі. (“Так, мы – сябры па сэрцу і па зброі”)
4. …Хай згублены сляды іх (прынал.) захавання,
Не страчаны іх (прынал.) сувязі з зямлёй.
……………………………………………….
Яна (асаб.) для іх (асаб.)– не вечны супакой,
А месца пасмяротнага спаткання,
Прызначанага ў памяці маёй (прынал.).
Пакуль жыву, яны (асаб.) жывуць са мной (асаб.). (“Адзін памёр ад тыфусу брушнога…”)
Настаўнік: “Каму што не зразумела пры выкананні дадзенага задання?”
Фізкультхвілінка, можна пад пэўную мелодыю (2 хвіліны), заўважыць, колькі займеннікаў ужыта (4).
Усе ўсталі, усміхнуліся,
Тут налева павярнуліся, і направа азірнуліся.
І яшчэ так два разы.
Кожны вучань рукі ў бокі
І пусціўся тут жа ў скокі.
Хопіць нам усім плясаць,
Трэба далей працаваць.
3. Мэта: выпрацоўка навыкаў па вучэбным матэрыяле.
Задача: арганізаваць самастойнае выкананне заданняў вучнямі, узаемаправерку, карэкцыю ведаў (дадатак 4).
Выпраўце памылкі ў напісанні займеннікаў, абмяняйцеся работамі, праверце адзін у аднаго і прааналізуйце ўслых:
Штосці казачнае; любіць сябе; нехта ласкавы; ніхто іншы, як мой сябар; нечага аб’ектыўнага, нешта іншае не захапляла; няма нікога; абы-хто; абы пра каго; ні з кім; падказаць сабе; сваі планы; у кожнага свій выбар; над самай зямлёй; ганаруся самім сабой.
Практычныя заданні на развіццё маўлення ( уставіць займеннік замест шматкроп’я).
Маналог Аркадзя Куляшова – гэта ”маналог нашага земляка аб сваім жыцці і аб лёсе іншых пісьменнікаў”; …усхваляваны маналог пра тых людзей, якія ва ўпартым змаганні з усякімі варожымі абставінамі застаюцца непераможнымі духоўна; …паэтычны маналог мастака слова, патрыёта з кожным суайчыннікам і нашчадкам сваім; …жывая памяць пра гераічнае мінулае нашага народа”.
Рэфлексія (3 -4 хвіліны).
Ключавыя пытанні да вучняў (вернемся ШТОбузу –на што буду звяртаць увагу—прапрацаваць адказы на пастаўленыя тэзісы):
- ці цяжкай вам падалася праца на ўроку?
- Прастаўце балы за кожны крытэрый.
- Якія складанасці ўзніклі? Чаму?
- За які крытэрый паставілі самы нізкі бал?
- Над чым трэба папрацаваць?
- Што для гэтага трэба зрабіць?
Дамашняе заданне (1-2 хвіліны): сс. 211—212 (кантр. пыт. па варыянтах), практ.403 (марф разбор займ. з 2 сказа)
Памятка. Разрады займеннікаў
- Асабовыя: я, мы, ты, вы, ён, яна, яно, яны.
- Зваротны: сябе.
- Прыналежныя: мой, наш, твой, ваш, яго, яе, ягоны, іх, іхні, іхнія, свой.
- Указальныя: гэты, той, такі, гэтакі, столькі, гэтулькі.
- Азначальныя: сам, самы, увесь (уся, усё), усякі, кожны, іншы, усе.
- Пытальныя: хто? што? які? чый? каторы? колькі?
- Адносныя: хто, што, які, чый, каторы, колькі .
- Адмоўныя: ніхто, нішто, нічый, ніякі, ніколькі.
- Неазначальныя (няпэўныя): нехта, нешта, некаторы, нейкі, нечы, некалькі, хтосьці, штосьці, якісьці, чыйсьці, хто-небудзь, што-небудзь, які-небудзь, чый-небудзь, абы-хто, абы-што, абы-які, абы-чый.
Дыягностыка ведаў і ўменняў Дадатак 1.
№ |
Матэрыял |
Бал (1—10) |
1. |
Тэорыя—фармуляваць азначэнне паняцця “займеннік” |
|
2. |
Уменне знаходзіць займеннікі ў сказах, вызначаць іх пачатковую форму |
|
3. |
Уменне правільна вызначаць марфалагічныя прыметы, сінтаксічную функцыю займеннікаў |
|
4. |
Уменне правільна вызначаць разрад займеннікаў па значэнні |
|
5. |
Уменне ўжываць займеннікі ва ўласным маўленні |
|
Практычныя заданні на развіццё маўлення ( уставіць займеннік замест шматкроп’я)
Маналог Аркадзя Куляшова – гэта ”маналог ... земляка аб …. жыцці і аб лёсе … пісьменнікаў”; …усхваляваны маналог пра … людзей, … ва ўпартым змаганні з … варожымі абставінамі застаюцца непераможнымі духоўна; …паэтычны маналог мастака слова, патрыёта з … суайчыннікам і нашчадкам …; …жывая памяць пра гераічнае мінулае … народа”.
Дыягнастычная тэставая работа (адказы – словы ў пачатковай форме).
1. Выберыце правільнае азначэнне:
1) займеннік – гэта самастойная часціна мовы, якая абазначае прадмет, прымету, колькасць;
2) займеннік – гэта самастойная часціна мовы, якая абазначае прадмет, прымету, колькасць, не называючы іх;
3) займеннік – гэта самастойная часціна мовы, якая ўказвае на прадметы, прыметы прадметаў, колькасць, не называючы іх;
2. Працягніце адказ: займеннік ужываецца замест наступных часцін мовы: назоўнікаў, прыметнікаў і … .
3. Колькі займеннікаў у дадзенай страфе ( у назве верша не ўлічваць):
Гадзіннік мой –не сонца, што ў зеніце,
Гадзіннік мой – не сэрца, што ў грудзях.
Сваім дакладным часам на арбіце
Сама зямля мой вымярае шлях… (“Гадзіннік мой –не сонца, што ў зеніце…”)
4. Якую сінтаксічную функцыю выконвае ўказальны займеннік у сказе:
Хай сэрца стане, сонца ў хмарах згіне,
А ты,Зямля, няспынным крокам кроч,
Не дай на той мне ўпасці палавіне,
Дзе дня не будзе, будзе толькі ноч. (“Гадзіннік мой –не сонца, што ў зеніце…”)
5. Вызначце разрад выдзеленага займенніка:
Ратуй людзей з бяды ліхой,
іх душы
На гвалт і на адчай не пакідай,
Ты радасць ім нясі, сабе –адчай,
Ім – волю, гвалт – сабе, ты духам дужы…
(“Варшаўскі шлях”)
Практычныя заданні Дадатак 2
Вызначыць разрад займеннікаў па значэнні і пачатковую форму.
Глядзіце без дакору і пагарды
Вы на мяне з экранаў вашых кніг,
Як кінастужак спыненыя кадры,
Гатовыя крануцца кожны міг.
На старце вы. Ад быстрае пагоні
Мне не ўцячы, а вам не перагнаць
Мае маршчыны і сівыя скроні,
Якім рукой да фінішу падаць.
Для тых, хто вас не бачыў, вы –
партрэты
Адстартаваўшых год. А для мяне –
Вы назаўжды майго юнацтва леты,
Што не падставяць скроні сівізне.
Для іншых вы – ахвяры радавыя
Крутых гадоў, бязлітасных судоў.
А для мяне – вы маршалы, якія
Камандавалі б арміямі слоў.
(А.Куляшоў. “Глядзіце без дакору і пагарды…”)
Дадатак 3
Зачытаць урыўкі з вершаў, захоўваючы арфаэпічныя нормы, знайсці займеннікі, вызначыць іх разрад і пачатковую форму, зрабіць вусны марфалагічны разбор некаторых з іх.
1.Я - вязень твой , а ты – мая турма,
Асуджан я любоўю пажыццёва.
Зняволенне маё датэрмінова
Ты скараціць спяшаешся дарма. (“Да паэзіі”)
2.Дзе б я ні быў, дзе б мне ні давялося
Убачыць дол сівы ад палыну,
Пякуча сэрца сціснецца, і лёс я
Загінуўшых без вестак памяну.(“Маналог”)
3.Мне нечым перад вамі ганарыцца,
Сябры!.. Адны ў нас пушчы і палі,
Засмаглымі радкамі з іх крыніц мы
Адзін і той жа халадок пілі.(“Так, мы – сябры па сэрцу і па зброі”)
4.…Хай згублены сляды іх захавання,
Не страчаны іх сувязі з зямлёй.
Яна для іх – не вечны супакой,
А месца пасмяротнага спаткання,
Прызначанага ў памяці маёй Пакуль жыву, яны жывуць са мной.
(“Адзін памёр ад тыфусу брушнога…”)
Дадатак 4
Выпраўце памылкі ў напісанні займеннікаў, абмяняйцеся работамі, праверце адзін у аднаго і прааналізуйце ўслых:
Штосці казачнае; любіць сябе; нехта ласкавы; ніхто іншы, як мой сябар; нечага аб’ектыўнага, нешта іншае не захапляла; няма нікога; абы-хто; абы пра каго; ні з кім; падказаць сабе; сваі планы; у кожнага свой выбар; над самай зямлёй; ганаруся самім сабой.